TAULA PERIÒDICA INTERACTIVA
Una activitat multidisciplinar,
transversal i amb valors
El
motiu
Enguany es compleixen 150 anys de la taula periòdica
que el químic rus Dmitri Mendeleev proposava a la comunitat científica de la
època, en el seu intent d’organitzar en funció de les seves propietats els 63
elements químics que es coneixien al 1859. Avui dia encara es fa servir i
permet estudiar i predir les propietats dels 90 elements que existeixen de
forma natural a la Terra i els 118 que es coneixen, si afegim els que l’home ha
aconseguit produir a través de la síntesi.
La
proposta
Cada alumne de 1r de batxillerat (també han
col·laborat alguns de 2n) havia d’elaborar un vídeo curt i en anglès
proporcionant informació fiable de l’element assignat. Se’ls va demanar rigor
en els continguts però originalitat en la forma. Posteriorment el vídeo s’havia
de publicar a Youtube, proporcionant als professors que coordinaven el projecte
un codi QR que permetés accedir al vídeo amb qualsevol dispositiu mòbil. El
resultat d’aquesta feina és la taula periòdica que teniu al davant.
Aspectes
positius
Tot i que el repte era generar una taula periòdica
física de grans dimensions, la activitat estava concebuda com una activitat
d’anglès, per treballar el vocabulari, el redactat i la expressió
oral. Però també ha tingut un pes important la competència tecnològica: l’ús
del mòbil per gravar les imatges i el so, de programes d’edició per elaborar el
vídeo a partir del material en brut, l’ús d’aplicacions informàtiques per
compartir la informació... També han hagut de demostrar la capacitat creativa i interpretativa
per concebre i executar la idea original, han col·laborat entre
ells fent el paper d’actor o de càmera i han compartit el resultat final no només amb
els seus companys de promoció sinó amb tots els nivells del centre, ajudant
potser als més petits a projectar-se en el futur, a imaginar-se fent coses
grans en un futur no gaire llunyà.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada